Categorie: interview
Onderwerp: Sander Luske over vormgeven
en fotograferen
Datum gesprek: 18 januari 2012
Sander Luske (Nijmegen 1970) studeerde
van 1988 tot 1993 aan de afdeling 3D Design van Artez in Arnhem. Na
zijn afstuderen werkte hij als vormgever met als specialisatie
porselein. Sinds een aantal jaren geeft hij ook les aan de afdeling
Product Design van Artez in Arnhem. Hij is lid van de examencommissie
van Artez en lid van de raad van toezicht van Stichting Leniging
Atelier Nood Kunstenaars. Het gesprek vindt plaats in de door Luske
tot woonhuis en atelier verbouwde keuken van een voormalig
bejaardentehuis in de wijk Presikhaaf.
Waar
ben je mee bezig?
Met het ordenen van mijn verzameling
kookboeken. Daar hecht ik nogal aan. Ik heb onder andere dit Japanse
kookboek. Dat heb ik in 2010 gekocht in Osaka waar ik op dat moment
een solotentoonstelling had ingericht van mijn werk. Het aardige
ervan is dat het niet alleen laat zien hoe het gerecht er
uiteindelijk uitziet, maar dat het aan de hand van een reeks foto's
heel precies laat zien hoe je te werk moet gaan. Het
bekijken van die foto's is al een plezier op zich. Je ziet een vishapje en dan tonen de foto's stap voor stap hoe je de vis schoonmaakt, in mootjes snijdt en opmaakt voor het gerecht. Dat vind ik een interessante invalshoek. Als je eet heb je meestal gekookt. Maar wat is nu belangrijker, het doel of de reis? In veel westerse kookboeken lijkt het doel het meest belangrijk. Voor Japanners, of in ieder geval de makers van dit boek, lijkt de reis minstens zo belangrijk. En daar hebben ze volgens mij gelijk in omdat de foto's van de reis veel vertellen over het uiteindelijke doel, meer dan een foto van het doel alleen. Dat soort zaken houden me bezig omdat ik me naast het ontwerpen ben gaan toeleggen op het fotograferen van voedsel.
bekijken van die foto's is al een plezier op zich. Je ziet een vishapje en dan tonen de foto's stap voor stap hoe je de vis schoonmaakt, in mootjes snijdt en opmaakt voor het gerecht. Dat vind ik een interessante invalshoek. Als je eet heb je meestal gekookt. Maar wat is nu belangrijker, het doel of de reis? In veel westerse kookboeken lijkt het doel het meest belangrijk. Voor Japanners, of in ieder geval de makers van dit boek, lijkt de reis minstens zo belangrijk. En daar hebben ze volgens mij gelijk in omdat de foto's van de reis veel vertellen over het uiteindelijke doel, meer dan een foto van het doel alleen. Dat soort zaken houden me bezig omdat ik me naast het ontwerpen ben gaan toeleggen op het fotograferen van voedsel.
Is dat een zijweg?
Het fotograferen van voedsel is, en dat
is niet onbelangrijk in deze moeilijke tijden, onder andere een bron
van inkomsten, hoewel ik het ook gratis doe voor de kookrubriek van
het Utrechtse Straatnieuws. Dat neemt niet weg dat het
fotograferen van voedsel min of meer is voortgekomen uit het
vormgeven van porselein. Ik ontwerp vanaf 1993 gebruiksgoed: bekers,
borden, kopjes, schotels en schalen. Dat deed ik samen met Jan
Broekstra en alleen. Zowel met Jan als op eigen houtje was het altijd
de vraag hoe je je werk zou kunnen presenteren. Meestal maak je een
tentoonstelling in een winkel of een galerie. Dat heeft iets saais.
Porselein is gebruiksgoed en in mijn ogen geen autonome kunst. Hoe
kun je dat aankleden, zodat het spannender is om er naar te kijken en
erbij te zijn? Ik en Jan hebben er vaak voor gekozen om het
tentoonstellen te combineren met het koken en opdienen van eten. Eten
is een alledaags en tegelijkertijd complex gebied. Zolang er mensen
zijn, houden ze zich bezig met de vraag wat eten we vandaag?
Dat is tegenwoordig niet anders dan drieduizend jaar geleden, maar
mensen zijn tegenwoordig wel verder van voedsel af komen te staan.
Veel van wat we eten is industrieel bewerkt. Daardoor is koken thuis
niet zelden het vermengen van industriële en halfindustriële
producten. Dat levert weliswaar tijdwinst op, maar ook een
vervlakking van de beleving en de smaak. Jan en ik wilden dat een
beetje omdraaien. Dat deden we aanvankelijk vrij simpel: zelf ter
plekke pasta maken of tijdens een presentatie uit tomaten een hele
goede tomatensaus koken. Later ben ik ook limonade, ijs en bier gaan
maken.
Wat
is de zin daarvan, moet ik straks m'n eigen varken gaan slachten?
Je moet het doen als het je trekt. Ik
vind het werken met basisingrediënten juist heel plezierig. Zelf
zuurdesem maken voor zuurdesembrood of bier brouwen, levert beleving
en kennis op. Het is leuk om naar te kijken, het ruikt goed of vreemd
en het levert interessante, tactiele ervaringen op. Het is de reis
waar ik het net over had.
Maar
het is ook omslachtig en tijdrovend?
Juist. Je kunt ook niet tegen mensen
zeggen: ga zo koken als je grootmoeder. Veel mensen in Europa en
Amerika leven onder een enorme tijdsdruk. Dat zal op de korte termijn
niet veranderen. Tijdsdruk is een onlosmakelijk deel geworden van ons
leven net als het dictaat van de doelmatigheid: de allesoverheersende
druk om de beleving van het moment, de handeling en het detail op te
offeren aan de efficiency van economische en organisatorische
processen. Dat is een alles overheersende factor, zelfs op het niveau
van het gezin en het huishouden. Onder die omstandigheden vormen
voedsel, koken en eten een soort eiland. Eten is voor een deel een
routine, maar mensen kunnen in die routine als ze willen veel
beleving leggen. Eten en koken is een aanleiding om de roes van de
haast te doorbreken en om je bezig te houden met dingen die goed voor
je zijn: kijken, proeven, ruiken, aanraken en samenzijn met anderen.
Mijn producten zijn ontworpen om een bijdrage te leveren aan dat
soort vormen van beleving binnen de dagelijkse routine. Het zijn
voorwerpen die dienen als de aankleding en de intensivering van een
huiselijke sfeer die onontbeerlijk is om er weer tegen aan te gaan.
En
wat heeft dat met fotografie van voedsel te maken?
Iedere ontwerper weet dat je weliswaar
allerlei producten kunt maken, maar dat de bedoelingen en de
gebruiksmogelijkheden van die producten niet voor iedereen zonder
meer duidelijk zijn. Een kommetje doet geen uitspraken over je
opvattingen over eten en koken. En toch moet je als ontwerper
duidelijk maken wat jouw product voor rol kan spelen in iemands
leven. Fotografie is een van de middelen om dat te vertellen, zeker
nu mensen via internet en sociale media met elkaar communiceren door
het uitwisselen van beeldmateriaal.
Fotografie,
of beter gezegd beeldvorming, is met andere woorden een onlosmakelijk
deel van het vormgeven geworden?
Dat was het altijd al, maar ik denk dat
iedereen zich daar meer bewust van is geworden. Een ontwerper moet er
iets mee kunnen doen. Als ik les geef probeer ik dat ook over te
dragen. Ik werk op dit moment met een groep tweedejaars studenten aan
een opdracht. De opdracht is om na te denken over het voedsel van de
toekomst. In dat kader moeten studenten een gerecht en een recept
bedenken. Die gerechten gaan we gezamenlijk op de Academie bereiden
en proeven. Naar aanleiding van hun recept en het gerecht moeten de
studenten vervolgens een keramisch product ontwerpen. Van dat product
moeten ze een prototype vervaardigen en vervolgens moeten ze ook een
fotoshoot maken waarbij de foto's het verhaal van het product
vertellen.
En
wat ga je zelf nog doen met fotografie?
Het blijft een onderzoeksgebied. Ik ben
ook geen geweldige fotograaf, maar meer een knutselfotograaf.
Porselein is traag en vraagt om precisie, fotografie is sneller, maar
ik leg er wel veel aandacht en precisie in omdat ik zorgvuldig
ensceneer. Waar ik nu mee bezig ben, is wat ik The wrong recipe
noem: onheil in de keuken en eten als chaos. De belangrijkste bron
van inspiratie vormen daarbij de zaken die met koken mis kunnen gaan:
aanbranden, klonteren, de schaal die uit je handen valt en de sporen
die dat nalaat. Wat ik er precies aan heb, moet nog blijken. Ik ben
er mee aan het spelen.
Meer: www.luske.nl