zaterdag 28 januari 2012

DJ WALNOOT: DOORSTOTEN NAAR DE MASSA



Categorie: interview
Onderwerp: DJ WALNOOT over het concept DJ WALNOOT
Datum gesprek: 16 januari 2012

DJ WALNOOT ontstond op 5 november 2010 en luisterde sindsdien een reeks feesten op.

Hoe ontstond DJ WALNOOT?
Uit de noodzaak om het verschijnsel dj te relativeren. De gemiddelde dj is een over het paard getilde platendraaier die denkt dat hij ongelooflijk cool is. DJ WALNOOT streeft daaraan voorbij: geen onuitstaanbare dj, maar een object dat werkelijk niets in huis heeft om een dj te zijn. DJ WALNOOT wil aantonen dat hij ondanks zijn gebrekkige draaikunsten toch immens populair kan worden.

Maar wel een dj?
DJ WALNOOT stelt zich op als een leegte. Die leegte vult zichzelf met elementen ontleend aan de volkscultuur van de eenentwintigste eeuw: het dansfeest met alles erop en eraan, inclusief promotie en ja, je kunt er niet om heen, ook een dj. Maar DJ WALNOOT herschikt en verandert. Om te beginnen mixt DJ WALNOOT niet. Al die ingewikkelde mixen en re-mixen en overlopen waar de gewone dj zich mee bezighoudt, dat is onzin. Wie staat er nou op een feest en denkt dan goh, wat een goeie
overloop? Vrijwel niemand. Dus weg er mee. Weg ook met het zogenaamde inspelen op het publiek en de vermeende vibraties van het collectief. DJ WALNOOT werkt met een hele gewone afspeellijst. Want uiteindelijk gaat het op ieder feestje over hetzelfde: een lekker plaatje opzetten. Dat ene plaatje waar jij en ik op willen dansen. Dat is een andere benadering. Die andere benadering blijkt ook uit het gebruik van de stilte. De korte stilte tussen de nummers is door
DJ WALNOOT als het ware opnieuw ontdekt. Dat is natuurlijk een groot woord, ontdekt. De stilte tussen de nummers was er altijd al. En toch werd hij in de feestwereld om zeep geholpen met een overvloed aan techniek. DJ WALNOOT heeft de stilte de plek teruggegeven die de stilte toekomt.

De vormgeving lijkt bij DJ WALNOOT ook een andere rol te spelen?
DJ WALNOOT is miniatuur en onderscheidt zich door besef van vorm, maat en schaal. Dat is een deel van het succes. Bij feesten ligt de nadruk doorgaans op de muziek. De rest, en dus ook de aankleding, is bijzaak. Voor DJ WALNOOT is de vorm, de aankleding van wezenlijk belang en minstens zo belangrijk als de muziek. Het is al weer honderd jaar geleden dat het modernisme werd uitgevonden en op zijn kop werd gezet door het postmodernisme. Op iedere straathoek wordt je tegenwoordig bijna doodgeslagen met vormgeving, niet alleen de vormgeving van kleding, architectuur en objecten, maar ook de vormgeving van taal, media, gedrag en omgangsvormen. Dat je aan vormgeving aandacht besteed spreekt dus min of meer voor zich. Door daar aandacht aan te besteden krijg je betere feesten.

Staat er wat betreft dat laatste, de feesten, nog wat op het programma?
De boekingen blijven even uit en dus is het moment gekomen om het concept DJ WALNOOT een substantiële stap vooruit te laten maken. De belangrijkste inspiratie voor DJ WALNOOT is de volkscultuur van de eenentwintigste eeuw. DJ WALNOOT maakt nadrukkelijk gebruik van de ordinaire, rauwe en seksueel getinte, niet zelden seksistische en politiek incorrecte beeld- en muziekcultuur. Voor veel mensen ligt het voor de hand om met die clichés een alternatief publiek te vermaken. Maar DJ WALNOOT wil nu juist het Nederlandse volk, de grote massa gaan vermaken met zijn eigen clichés.

Gaat dat wel lukken. Ik bedoel snappen die mensen dat?
Waarom zouden mensen niet kunnen lachen om zichzelf. DJ WALNOOT wil vormgeving en vormbesef combineren met de massacultuur en populariteit onder de massa. De grote dansfeesten, dat is zo'n beetje het doel. De weg erheen is infiltratie, desnoods via sessies op de plee van populaire en drukbezochte dansgelegenheden.

En wat nu?
Een van de problemen van DJ WALNOOT is het feit dat het publiek bij optredens van DJ WALNOOT nog wel eens uit het oog verliest dat er wordt gedraaid. Een draaiende walnoot, de meeste mensen nemen dat nou eenmaal niet au sérieux. Als DJ WALNOOT wil doorstoten naar de grote massa moet dat worden opgelost. Een ander probleem is wellicht ook de afstandelijkheid van de nuchtere, voorgeprogrammeerde afspeellijst. Dat schept niet direct een band met de zaal. Hoeft ook niet, maar er moet wel iets zijn, een kristallisatiepunt. Dus het experiment is nu om DJ WALNOOT een stem te geven, een stem in de stiltes tussen de nummers. De stem roept bijvoorbeeld: Dit nummer is voor dat meisje in dat rode jurkje! of Kennen jullie deze nog! Zoiets. Als het niet werkt, verdwijnt het van het programma en dat programma heeft als uiteindelijke doel: doorstoten naar de grote massa. Je zou ook kunnen zeggen: de vorm is het doel en die vorm is een populaire walnoot.