Categorie:
interview
Onderwerp:
DJ WALNOOT over het concept DJ WALNOOT
Datum
gesprek: 16 januari 2012
DJ
WALNOOT ontstond op 5 november 2010 en luisterde sindsdien een reeks
feesten op.
Hoe
ontstond DJ WALNOOT?
Uit
de noodzaak om het verschijnsel dj te relativeren. De gemiddelde dj
is een over het paard getilde platendraaier die denkt dat hij
ongelooflijk cool
is. DJ WALNOOT
streeft daaraan voorbij: geen onuitstaanbare dj, maar een object dat
werkelijk niets in huis heeft om een dj te zijn. DJ WALNOOT wil
aantonen dat hij ondanks zijn gebrekkige draaikunsten toch immens
populair kan worden.
Maar
wel een dj?
DJ
WALNOOT stelt zich op als een leegte. Die leegte vult zichzelf met
elementen ontleend aan de volkscultuur van de eenentwintigste eeuw:
het dansfeest met alles erop en eraan, inclusief promotie en ja, je
kunt er niet om heen, ook een dj. Maar DJ WALNOOT herschikt en
verandert. Om te beginnen mixt DJ WALNOOT niet. Al die ingewikkelde
mixen en re-mixen en overlopen waar de gewone dj zich mee bezighoudt,
dat is onzin. Wie staat er nou op een feest en denkt dan goh, wat een
goeie
overloop? Vrijwel niemand. Dus weg er mee. Weg ook met het zogenaamde inspelen op het publiek en de vermeende vibraties van het collectief. DJ WALNOOT werkt met een hele gewone afspeellijst. Want uiteindelijk gaat het op ieder feestje over hetzelfde: een lekker plaatje opzetten. Dat ene plaatje waar jij en ik op willen dansen. Dat is een andere benadering. Die andere benadering blijkt ook uit het gebruik van de stilte. De korte stilte tussen de nummers is door
overloop? Vrijwel niemand. Dus weg er mee. Weg ook met het zogenaamde inspelen op het publiek en de vermeende vibraties van het collectief. DJ WALNOOT werkt met een hele gewone afspeellijst. Want uiteindelijk gaat het op ieder feestje over hetzelfde: een lekker plaatje opzetten. Dat ene plaatje waar jij en ik op willen dansen. Dat is een andere benadering. Die andere benadering blijkt ook uit het gebruik van de stilte. De korte stilte tussen de nummers is door
DJ
WALNOOT als het ware opnieuw ontdekt. Dat is natuurlijk een groot
woord, ontdekt.
De stilte tussen de nummers was er altijd al. En toch werd hij in de
feestwereld om zeep geholpen met een overvloed aan techniek. DJ
WALNOOT heeft de stilte de plek teruggegeven die de stilte toekomt.
De
vormgeving lijkt bij DJ WALNOOT ook een andere rol te spelen?
DJ
WALNOOT is miniatuur en onderscheidt zich door besef van vorm, maat
en schaal. Dat is een deel van het succes. Bij feesten ligt de nadruk
doorgaans op de muziek. De rest, en dus ook de aankleding, is
bijzaak. Voor DJ WALNOOT is de vorm, de aankleding van wezenlijk
belang en minstens zo belangrijk als de muziek. Het is al weer
honderd jaar geleden dat het modernisme werd uitgevonden en op zijn
kop werd gezet door het postmodernisme. Op iedere straathoek wordt je
tegenwoordig bijna doodgeslagen met vormgeving, niet alleen de
vormgeving van kleding, architectuur en objecten, maar ook de
vormgeving van taal, media, gedrag en omgangsvormen. Dat je aan
vormgeving aandacht besteed spreekt dus min of meer voor zich. Door
daar aandacht aan te besteden krijg je betere feesten.
Staat
er wat betreft dat laatste, de feesten, nog wat op het programma?
De
boekingen blijven even uit en dus is het moment gekomen om het
concept DJ WALNOOT een substantiële stap vooruit te laten maken.
De belangrijkste inspiratie voor DJ WALNOOT is de volkscultuur van de
eenentwintigste eeuw. DJ
WALNOOT maakt nadrukkelijk gebruik van de ordinaire, rauwe en
seksueel getinte, niet zelden seksistische en politiek incorrecte
beeld- en muziekcultuur. Voor veel mensen ligt het voor de hand om
met die clichés een alternatief publiek te vermaken. Maar DJ
WALNOOT wil nu juist het Nederlandse volk, de grote massa gaan
vermaken met zijn eigen clichés.
Gaat
dat wel lukken. Ik bedoel snappen die mensen dat?
Waarom
zouden mensen niet kunnen lachen om zichzelf. DJ WALNOOT wil
vormgeving en vormbesef combineren met de massacultuur en
populariteit onder de massa. De grote dansfeesten, dat is zo'n beetje
het doel. De weg erheen is infiltratie, desnoods via sessies op de
plee van populaire en drukbezochte dansgelegenheden.
En
wat nu?
Een
van de problemen van DJ WALNOOT is het feit dat het publiek bij
optredens van DJ WALNOOT nog wel eens uit het oog verliest dat er
wordt gedraaid. Een draaiende walnoot, de meeste mensen nemen dat nou
eenmaal niet au sérieux. Als DJ WALNOOT wil doorstoten naar de
grote massa moet dat worden opgelost. Een ander probleem is wellicht
ook de afstandelijkheid van de nuchtere, voorgeprogrammeerde
afspeellijst. Dat schept niet direct een band met de zaal. Hoeft ook
niet, maar er moet wel iets zijn, een kristallisatiepunt. Dus het
experiment is nu om DJ WALNOOT een stem te geven, een stem in de
stiltes tussen de nummers. De stem roept bijvoorbeeld: Dit
nummer is voor dat meisje in dat rode jurkje! of
Kennen
jullie deze nog! Zoiets.
Als het niet werkt, verdwijnt het van het programma en dat programma
heeft als uiteindelijke doel: doorstoten naar de grote massa. Je zou
ook kunnen zeggen: de vorm is het doel en die vorm is een populaire
walnoot.
Meer
DJ WALNOOT: http://www.facebook.com/pages/DJ-Walnoot/168703529826314