|
Ingrepen Arash Fakhim, links doeken Ide André |
Categorie: interview/Onderwerp: Arash Fakhim en Ide André over hun project When the Fallow Remains in Nest Den Haag/Auteur: Peter Nijenhuis
Onder de titel When the Fallow Remains voerden Arash
Fakhim (Teheran 1987) en Ide André (Ede 1990) van 20 november tot en met 3
december 2017 een project uit in het Haagse kunstcentrum Nest.
|
Inrichting Studio L A |
Fakhim en André gingen aan de slag met wat er
overbleef van een eerder tentoonstellingsproject met de titel On Speaking Terms. Dat laatste project ging
in op mechanismen van maatschappelijke uitsluiting en het denken in termen van 'wij'
en 'zij'. Voor On Speaking Terms
ontwierpen de architecten Lorien Beijaert en Arna Mačkić van Studio L A een inrichting
die bestond uit een reeks van door gordijnen afgescheiden ruimtes waar werk
werd getoond van Yair Callender, Robert Glas, Charl Landvreugd, Barbara Visser
en Marga Weimans. Een door Lorien Beijaert en Arna Mačkić eveneens ontworpen
discussie-arena in het hart van de tentoonstellingsruimte nodigde groepen
bezoekers uit om de tentoongestelde werken en hun achterliggende problematiek
te bespreken. In een toelichting op Vimeo verklaarden Lorien Beijaert en Arna
Mačkić hun tentoonstellingsruimte te zien als een experiment. Een ruimte als in
Nest zou in een later stadium ook binnen bijvoorbeeld scholen of de openbare
ruimte gesitueerd kunnen worden.
Na afloop van On Speaking Terms werd de inrichting van Lorien Beijaert en Arna
Mačkić niet, zoals gebruikelijk, opgeruimd, maar hergebruikt voor het project Places of Ruin. Nest nodigde een aantal
kunstenaars uit, waaronder Fakhim en André, om zich de achtergebleven
architectuur toe te eigenen en die naar eigen inzicht te onttakelen, te
transformeren en te voorzien van extra lagen.
|
Ide André met zijn werk |
Wat hebben jullie gedaan?
IDE ANDRÉ: We hebben hier
twee weken kunnen werken. Dat is te kort om daadwerkelijk in te gaan op de
inhoud van het vorige project, de architectuur ervan of begrippen als ruïne en
verval. Aan de transformatie van de ruimte hebben we natuurlijk wel op een
praktische manier bijgedragen door hier te werken. En na ons zal die
transformatie worden voortgezet door Ricardo van Eyk, Jan Hoek, Tim Brukers en anderen. Onder de titel Beyond Thunderdome gaan zij verder met wat er, na ons ingrijpen, over is van
de inrichting van On Speaking Terms.
Arash en ik hebben ons, gezien de tijd die we
hadden, noodgedwongen moeten beperken. We besloten om te onderzoeken in hoeverre
we met de architectonische overblijfselen van On Speaking Terms ter plekke nieuw werk konden maken en een
tentoonstelling konden inrichten. Daarvoor hebben we twee weken in Den Haag
gebivakkeerd en samengewerkt.
We zijn overigens niet de enigen geweest die
hier hebben gewerkt. Halverwege onze werkperiode heeft Bas van den Hurk van
Whatspace, waar we in het verleden mee hebben samengewerkt, op ons verzoek een workshop
gegeven voor studenten van St.Joost Breda en ArtEZ Arnhem. De workshop begon
met een lezing van Bas van den Hurk over oude en hedendaagse ruïnes. We hebben
gezamenlijk de tekst A Tour of the
Monuments of Passaic, New Jersey van Robert Smithson gelezen, gegeten en
materiaal verzameld op straat. Met dat materiaal hebben de studenten een zaal
ingericht die onderdeel uitmaakt van de tentoonstelling.
|
Arash Fakhim aan het werk |
En jullie eigen werkzaamheden?
ARASH FAKHIM: Wat het zou
worden was ook voor ons vooraf een raadsel. We hebben voor we begonnen materiaal
besteld bij Nest: gips, drukinkt, kippengaas, synthetische rubber, epoxyhars en,
voor Ide, aluminium frames en witte en zwarte verf. Om te beginnen heb ik de
overgebleven wanden die van de entree van Nest naar de discussie-arena voeren,
bewerkt met een boor en met een guts. De aldus ingekraste sporen, motieven en
tekeningen heb ik ingesmeerd met drukinkt en afgedrukt op blauwe plasticfolie,
die ik versterkte met epoxyhars. In een aantal gevallen heb ik de met boor en
guts bewerkte houten wanddelen ook uitgezaagd. Van de panelen die dat
opleverde, maakte Ide met acrylverf een aantal afdrukken. Ide gebruikte
daarvoor de gordijnen die in de tentoonstelling On Speaking Terms de verschillende ruimtes van elkaar scheidden.
Van de door Ide gebruikte panelen maakte ik op mijn beurt afdrukken met
synthetische rubber en sculpturen in gips. Dat is allemaal te zien op de
tentoonstelling aangevuld met filmbeelden van het maakproces, niet alleen het onze
maar ook van de aan de workshop deelnemende studenten. Die moesten na de lezing,
de maaltijd en het verzamelen van materiaal drie kwartier hun mond houden en
met het op straat gevonden materiaal aan het werk gaan. De studenten haalden in
de eerste tien minuten van die zwijgperiode trucjes uit. Ze begonnen te spelen
met de van straat geraapte latten, emmers en andere spullen. Dat leverde
beelden op die we interessant genoeg vonden om op te nemen in onze
tentoonstelling. Ide en ik hebben voor de tentoonstelling samen ook een aantal
posters gemaakt door drukinkt op de banken van de discussie-arena te smeren en daarvan
afdrukken te maken.
|
Bijdrage studenten St.Joost en ArtEZ |
Speelden druktechnieken een speciale rol?
IDE ANDRÉ: Het gaat me niet
om die druktechnieken op zich. Het gaat me om het traject van handelingen dat
je voor jezelf vastlegt en de beperkingen waar je voor kiest. Ik gebruik doek
dat niet is opgespannen. Daarmee voer ik bepaalde handelingen uit. Ik vouw het
doek bijvoorbeeld om objecten heen. Ik druk, sleep en kras en breng verf aan.
Er zijn dingen die ik wel en niet doe. Hier in Nest gebruikte ik bijvoorbeeld
alleen witte en zwarte verf. Die beperkingen en zelfbedachte regels scheppen
vrijheid. Je kunt werken, want over een heleboel dingen hoef je niet meer na te
denken. Werken zonder over alles te hoeven nadenken betekent ook dat je je
aandacht op specifieke zaken kunt richten. Een daarvan is hoe je je
zelfbedachte regels kunt oprekken, het gebruik ervan kunt verdiepen op een
manier die past en logisch aansluit. Regels en beperkingen scheppen de tijd en
de ruimte om je aandacht te richten op hoe bepaalde handelingen uitpakken. Niet
onbelangrijk is, dat dat laatste de gelegenheid biedt om bepaalde vaardigheden te
ontwikkelen. Met vaardigheden bedoel ik overigens niet iets dat heel moeilijk
zou zijn, maar waar je wel aandacht en tijd voor nodig hebt.
|
Arash Fakhim |
Werk jij op eenzelfde manier met regels en beperkingen?
ARASH FAKHIM: Het feit dat
we iets moesten doen met de door Lorien Beijaert en Arna Mačkić ontworpen
tentoonstellingsruimte was voor mij al een beperking op zich. Die beperking heb
ik proberen te ontvluchten door de ruimte en de aankleding ervan te gebruiken
voor met maken van nieuw werk. Ik ben, anders dan Ide, niet iemand die werkt
vanuit zelfbedachte regels en beperkingen. Ik werk vanuit het materiaal. Hoe
buigt, plooit, rimpelt, krult of verbrokkelt het materiaal. Welke weerstand
biedt het materiaal als ik er iets mee doe. Wat me bijzonder interesseert is
wat Japanners aanduiden met 'wabi sabi', de esthetica, van het vergankelijke en
onvolmaakte. Daarin draait het onder andere om zaken al soberheid, robuustheid,
karigheid, intimiteit en asymmetrie. Zoiets spreekt bijvoorbeeld uit de
oneffenheden, de scheefheid en de barsten van een oude kom. In de
tentoonstelling zie je filmbeelden van mijn pogingen om een afgebroken hoek van
een gipsafgietsel weer vast te lijmen. Dat lukt in eerste instantie niet. Wat
een moeite, zal een ander misschien wel denken, maar voor mij is het wezenlijk
om op een dergelijke geconcentreerde wijze in de weer te zijn met materiaal.
|
Ide André |
Gaat het jullie om het proces of om de uitkomsten, het
kunstobject dat eruit tevoorschijn komt?
IDE ANDRÉ: Het proces is
niet onbelangrijk. Wat mij betreft gaat het om wat in het Engels 'transitivity'
heet: een actie op een expressieve manier laten overgaan in een object. Het
gebruiken van bepaalde afdrukmethoden, in mijn geval, en het afgieten en
afdrukken zoals Arash dat gedaan heeft, zijn manieren om werk te produceren.
Het project heet niet voor niets When the
Fallow Remains. In het Nederlands vertaal je 'fallow' met braakland. Een
boer moet na de oogst het braakliggende land flink ploegen om er weer wat nieuws
uit tevoorschijn te laten komen. Dat hebben wij ook gedaan, maar dan in
overdrachtelijke zin. Voor mij is het resultaat daarbij niet van ondergeschikt
belang. Ik ben nog altijd schilder en betrokken bij schilderkunst. Die
schilderkunst is al meerdere keren doodverklaard en ligt, zoals Jan Verwoert
het ooit omschreef, als een hoop vuile was ergens in de hoek van de kamer. Maar
ik heb me er nu eenmaal mee geëngageerd en dat vraag inzet. Als ik een doek, dat
ik op allerlei manier heb gebruikt en bewerkt uiteindelijk opspan, dan wil ik
wel degelijk dat er een schilderij hangt met een frisse en scherpe uitstraling.
Vroeger hanteerde ik mijn vooraf bepaalde regels nogal streng. Als ik alle van tevoren
bedachte stappen had gezet, dan was het werk klaar, of ik het nu mooi vond of
niet. Voor 21 Boyscout Wrestling,
mijn eindexamenwerk, liet ik mijn moeder de doeken naaien. De eenentwintig welpen
die ik in die tijd onder mijn hoede had, liet ik daarmee spelen in het bos. En
dat was dan het werk. Tegenwoordig ben ik wat dat betreft minder orthodox. Ik
voeg, na alle druk- en wrijfhandelingen, tegenwoordig bewust op een bepaalde
plaats iets toe om het er beter uit te laten zien. Of zo'n ingreep op den duur
logisch aansluit bij mijn andere uitgangspunten of dat ik ervan af moet zien,
omdat het uiteindelijk juist niet aansluit, kan ik nog niet zeggen.
ARASH FAKHIM: Je zou heel
radicaal kunnen zijn en kunnen zeggen dat alleen het proces van belang is. Maar
die keuze voor het een, het proces, of het ander, het resultaat, doen we niet. Ik
ben op zoek naar een eigen beeldtaal. Twee weken ongestoord kunnen samenwerken
met een lotgenoot die daar ook naar op zoek is, is in de huidige omstandigheden
nogal een luxe. Je leert van elkaar en je werk ontwikkelt zich.
website Ide André
Instagram Arash Fakhim
|
Arash Fakhim |
|
Op de voorgrond werk van Arash Fakhim, daarachter werk van Ide André |
|
Ide André |
|
Tentoongesteld restmateriaal |
|
Arash Fakhim |
|
filmbeelden Arash Fakhim aan het werk |
|
bijdrage Broken Toaster Records tijdens de vernissage 1 december 2017 |
|
Tentoongesteld restmateriaal |
|
Restmateriaal, links werk van Arash Fakhim, rechts Ide André |