maandag 19 december 2011

WOUTER VAN RIESSEN IN LOS ANGELES

Categorie: interview
Onderwerp: Wouter Van Riessen over zijn verblijf in Amerika
Data e-mails: 13 en15 december 2011

Wouter van Riessen werd in 1967 geboren in Bloemendaal. Van 1986 tot 1990 studeerde hij aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem, van 1990 tot 1991 aan de Ateliers Arnhem en van 1991 tot 1992 aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. In 1993 won hij de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst en in 1999 kreeg hij een stipendium van het Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst voor een verblijf in het Bethanienhaus in Berlijn. Hij was tot de sluiting van de galerie verbonden aan de Praktijk in Amsterdam en exposeert in binnen– en buitenland.

Waar ben je?
In Los Angeles, in de wijk Silver Lake, grofweg tussen Hollywood en Downtown LA. Mijn partner Daphne en ik wonen vlakbij Sunset Boulevard in een tweekamerappartement uit de jaren twintig.

Waarom ben je daar?
Daphne doet een Master Studie Experimentele Animatie aan het California Institute for the Arts. Ze ontving een Huygensbeurs van het Nuffic. Voor mij was dit een buitenkans. Het Californische kunstklimaat is levendig en dynamisch.

Ben je aan het werk en wat voor werk maak je?
Op het moment ben ik bezig nieuwe schilderijen voor te bereiden. Ik begin met het zoeken naar beeldmateriaal in boeken en op het net. Bijna alle tweedehands boekenwinkels van LA heb ik inmiddels wel van binnen gezien. Ik scan de beelden en maak er op de computer collages van die als uitgangspunt dienen voor tekeningen, die de basis voor nieuwe schilderijen vormen.

In een interview, afgedrukt in een cahier met je prenten in de Signature-reeks, verklaar je het volgende over je werk. 'Als ik vermoed dat ik een inhoudelijke complexiteit kan opbouwen ga ik verder.' Heeft het verblijf in Amerika je tot nu toe voldoende vermoedens van inhoudelijke complexiteit aangereikt?
Het is goed om weg te zijn, alles wordt in een ander perspectief geplaatst. Mijn inspiratie komt niet direct uit mijn omgeving. De beste collages die ik hier gemaakt heb, zijn gebaseerd op beelden van Europese oorsprong. Ik haal mijn inspiratie trouwens niet allen uit beelden, maar ook uit boeken. Ik lees graag boeken over bewustzijn, de constructie van zelfbeelden en de verhouding tussen lichaam en geest. Ik ben nu bezig in I am a Strange Loop van Douglas Hofstadter. Andere schrijvers die ik lees zijn Antonio Damasio, Richard Dawkins, Steven Pinker en Daniel Dennett. Hun gedachten zijn soms rechtstreeks van invloed op mijn werk. Als ik een schets gemaakt heb, vraag ik me af hoe die geïnterpreteerd kan worden en of de betekenis die ik er in lees, strookt met wat ik in mijn werk wil zeggen.

Wat gaat er met het werk dat je in Amerika maakt gebeuren?
Voor het eerst in jaren werk ik nu niet naar een tentoonstelling toe. Natuurlijk zou ik in de VS wel wat van de grond willen krijgen. Dat heeft tijd nodig. Mijn nieuwe doeken worden flink kleiner van formaat. Zo kan ik af en toe werk naar Nederland meenemen.

Wanneer kom je terug?
Komende zomer zijn we weer een paar weken in Nederland. Daphne's studie duurt drie jaar. We blijven hier nog wel even.
Meer: www.woutervanriessen.nl en de weblog over hun verblijf in Amerika van Daphne Rosenthal en Wouter van Riessen http://www.heden.nu/