donderdag 8 december 2011

PASCAL MULDER: TUSSEN ARNHEM EN LONDEN


Categorie: interview
Onderwerp: Pascal Mulder over zijn werk
Datum: 6 december 2011

Pascal Mulder werd in 1983 geboren in Almelo. Van 2006 tot 2010 volgende hij de opleiding Product Design van Artez in Arnhem. Het gesprek vindt plaats in het huis dat Pascal Mulder met anderen bewoont in de Roompotstraat in de Arnhemse wijk Presikhaaf.

Waarom is het hier in huis zo'n teringzooi?
Ik zit de meeste tijd niet hier, maar in Londen.

Wat doe je in Londen?
Mijn vriendin Ratna Ho behaalde haar bachelors aan de modeopleiding in Arnhem. Nu studeert ze aan het Central Saint Martins in Londen. In Londen werken we samen aan ontwerpen op het gebied van mode en accessoires. Als Ratna klaar is met haar studie beginnen we samen een mode-label.

Wat maak je verder voor werk?
Ik heb met Bram van Leeuwenstein het afgelopen voorjaar een servies gemaakt dat door beeldend kunstenaars is gedecoreerd. Het laatste project met Bram, Lisanne van Zanten en Jirina van Rossum is een mobiele keuken. We koken voor gasten: friet, pasta, dat soort dingen. Verder maak ik gebruiksgoed en interieurproducten van porselein. En ik ben nu bezig met een serie lampen. Ik giet ze van porselein, maar het schiet niet hard genoeg op, vind ik.

Ligt dat ook aan Ratna, teveel in Londen?
Ja.

Is Arnhem in jou ogen een goed plek om te werken?
Ik zou in Londen kunnen gaan wonen. Maar wonen in die stad is in praktische zin een hele klus. Arnhem is overzichtelijk. In Arnhem ben je snel van A naar B. En er is hier veel te vinden. Je hebt in Nederland bijvoorbeeld twee fijnhouthandels. Één zit er in Amsterdam. De andere is gevestigd in Arnhem. Ik bedoel maar.

Wat ga je deze week doen?
Donderdag ga ik naar Londen.