donderdag 8 december 2011

JORINE OOSTERHOFF EN EGBERT-JAN LAM: UITLEGGEN EN VOORDOEN


Categorie: interview
Onderwerp: Jorine Oosterhoff en Egbert-Jan Lam over hun werk
Datum: 7 december 2011

Jorine Oosterhoff werd in 1981 in Den Haag geboren. Ze volgde van 2000 tot 2005 de opleiding Product Design van Artez in Arnhem. Egbert-Jan Lam werd in 1971 geboren in Alkmaar. Van 1994 tot 1999 studeerde hij aan de Design Academy in Eindhoven. Als student werkte hij voor Ineke Hans in Arnhem. Hij produceerde voor Hans haar zwarte meubilair. Lam bleef in Arnhem wonen en ging na zijn afstuderen zelfstandig werken. Jorine Oosterhoff en Egbert-Jan Lam hebben een atelier in het gebouw van het voormalige Stedelijke Gymnasium aan de Statenlaan in Arnhem. Meer informatie www.jorineoosterhoff.nl en http://www.burojet.com/.

Werken jullie alleen of samen?
Dat wisselt. Jorine werkt onder de naam Jorine in haar eentje aan porselein. Ze maakt unica en kleine series die vaak verhalend en absurd van aard zijn zoals de Snout cups en de serie Café pompose. Egbert-Jan ontwerpt onder zijn eigen naam en de naam buro JET interieurproducten. Maar we werken veel samen en daar zijn trouwens ook altijd stagiaires bij betrokken.

Werken jullie in opdracht?
We hebben een aantal bedrijven zoals het Amsterdamse Puhlmann Capventure als opdrachtgevers. Opdrachten brengen het geld binnen om eigen producten te maken.

Wat voor materialen en technieken gebruiken jullie bij voorkeur?
Alles, bij wijze van spreken. Een belangrijke, nieuwe techniek is het 3D-printen. Dat is wereldwijd een onderwerp van gesprek. Het MOMA in New York maakt er binnenkort een tentoonstelling over. 3D-printen is op dit moment nog betrekkelijk duur. De software is niet eenvoudig en de resultaten zijn in sommige materialen een tikkeltje kwetsbaar. Maar je kunt er complexe vormen mee realiseren in materialen van suiker tot zilver en in bijna elke kleur die je wilt. We gebruiken het vooral om schetsmodellen mee te maken. Over een paar jaar, als de techniek verder is ontwikkeld, zullen de mogelijkheden vele malen groter zijn en de kosten lager.

Zou je in Europa dan weer meer, economisch verantwoord kunnen produceren?
Dat is niet uit te sluiten als de techniek een paar slagen vooruit maakt. Het 3D-printen zou wel eens voor een deel de toekomst kunnen bepalen. Het is op dit moment voorstelbaar dat je in de toekomst een chocolade reep uit een machine trekt nadat hij ter plaatse 3D is geprint uit cacao en andere bestanddelen.

Is het voor jullie eenvoudig om je producten te verkopen?
Onze ervaring is dat het ongeveer twee jaar duurt voor een product wordt opgepikt. Op een gegeven moment gaan bladen en sites erover schrijven en dan gaat het publiek om. We hebben gemerkt dat je wel goed moet uitleggen. De Snout cups liepen aanvankelijk niet geweldig. Mensen hadden de grap niet door: het feit dat je even het gezicht van een dier hebt als je de laatste druppel uit die beker drinkt. Dat veranderde toen we een verpakking bedachten, een vouwdoos met een foto van een vrouw die de Snout cup als masker voor haar gezicht houdt. We hebben ook vergrotingen van die foto verspreid. Winkeliers konden die in hun winkel hangen. Dat werkte. Je moet het publiek dus heel goed uitleggen of eigenlijk 'voordoen', waar het bij je product om draait. Verkopen is ingewikkelder dan je denkt.

Wat vinden jullie van Arnhem als werkplek?
Arnhem is overzichtelijk, groen en lekker ontspannen. Maar echte belangrijke klanten uit het buitenland komen niet naar Arnhem. Die maken een tour langs de belangrijkste steden in Europa en daarbij doen ze in de regel alleen Amsterdam aan. Dus gaan wij om de zoveel tijd naar Amsterdam om in een hotel of een gehuurde ruimte onze spullen te laten zien. Dat is wat extra moeite, maar dat hebben we er graag voor over.

Wat gaan jullie deze week doen?
We werken mee aan een manifestatie in Schiedam. Die heet Lust voor het oog. Daar gaan we deze week aan werken in Schiedam.